جام‌جم آنلاین از بحران کمبود پارکینگ و راهکارهای حل این مساله گزارش می‌دهد

اراده‌ مدیران پارک شده است | عبور معضل پارکینگ از مرحله بحران

بحران کمبود پارکینگ در تهران هر سال جدی‌تر می‌شود. اما به نظر می‌رسد مدیران شهری برای حل این معضل اراده‌ای ‌‌ندارند، چراکه برنامه‌های آنها برای حل این بحران به ارائه طرح‌های تکراری مانند هوشمند سازی پارک‌ حاشیه‌ای معابر محدود شده است. به همین دلیل کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، این معضل در آینده‌ای نزدیک از مرحله بحران نیز فراتر خواهد رفت.
بحران کمبود پارکینگ در تهران هر سال جدی‌تر می‌شود. اما به نظر می‌رسد مدیران شهری برای حل این معضل اراده‌ای ‌‌ندارند، چراکه برنامه‌های آنها برای حل این بحران به ارائه طرح‌های تکراری مانند هوشمند سازی پارک‌ حاشیه‌ای معابر محدود شده است. به همین دلیل کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، این معضل در آینده‌ای نزدیک از مرحله بحران نیز فراتر خواهد رفت.
کد خبر: ۱۳۸۴۸۲۴

‌به گزارش جام جم آنلاین، تهران به پارکینگ بدل شده است و هر سال شرایط این کلانشهر نامناسب‌تر از گذشته می‌شود. شرایط به گونه‌ای است که در صفحات حوادث روزنامه‌ها خبرهایی منتشر می‌شود که از درگیری و قتل به دلیل اختلاف بر سر جای پارک حکایت دارد.

علاوه بر این در برخی مناطق پرتردد کلانشهر تهران نیز عده‌ای سودجو از بحران کمبود پارکینگ سوء‌ استفاده می‌کنند و حاشیه معابر را به رانندگانی که در جست‌وجوی محل پارک هستند، می‌فروشند. این درحالی است که تماس‌های مکرر شهروندان ‌با پلیس نیز نتوانسته گرهی از این مشکل باز کند.

با توجه به این مسائل می‌توان گفت کمبود پارکینگ در تهران به بحران بدل شده است، بحرانی که به نظر نمی‌رسد مدیران شهری برای رفع آن اراده و برنامه‌ای جامع در اختیار داشته باشند.

پاییز سال گذشته شهردار تهران اعلام کرد که تهران یک میلیون جای پارک کم دارد. با این حال هنوز آن طور که باید به این مساله پرداخته نشده است.

‌ در تازه ترین اظهار نظر در این خصوص سخنگوی شهرداری تهران دیروز ادعا کرد‌ که در 14 منطقه تهران 21هزار پارک حاشیه‌ای هوشمند ایجاد شده است.

 این درحالی است که باید گفت‌ این مساله اتفاق تازه‌ای نیست و تاثیری در معضل کمبود جای پارک تهران نخواهد داشت، زیرا این ظرفیت از مدت‌ها پیش وجود داشته است و شهروندانی که از پارکومتر استفاده می‌کردند، این مساله را به یاد می‌آورند.

 به نظر می‌رسد تنها اتفاقی که در این حوزه رخ داده ‌‌مزایده هایی است که برای فروش جای پارک‌های حاشیه‌ای تهران برگزار شده است.

بنابراین می‌توان گفت دست مدیران شهری برای رفع بحران پارکینگ خالی است و قرار نیست‌ اقدام خاصی برای حل بحران کمبود پارکینگ در کلانشهر تهران انجام شود.

گره پارکینگ کورتر می‌شود

اراده‌ مدیران پارک شده است | عبور معضل پارکینگ از مرحله بحران

کمبود پارکینگ در ‌تهران مساله‌ای تازه نیست. در واقع شهرداران این کلانشهر تاکنون برای رفع این معضل اقدام مناسبی انجام نداده‌اند.

علی‌رضا اسماعیلی، عضو هیات علمی دانشگاه پلیس در این باره جام جم آنلاین می‌گوید: بحث کمبود جای پارک در تهران مساله‌ای است که سال‌ها پیش درباره آن هشدار داده می‌شد. برای نمونه سال 81 درخصوص این مساله کارشناسان هشدارهای زیادی دادند.

به گفته او با توجه به رشد فزاینده خودرو و بی‌توجهی به بهبود زیرساخت‌ها به راحتی می‌شد، پیش بینی کرد که مساله پارکینگ در تهران به بحران بدل خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه پلیس با اشاره به اینکه ‌ کمبود پارکینگ در کلانشهر تهران در شرایط قرمز قرار دارد، تاکید می‌کند:‌ این مساله ناگوارتر نیز خواهد شد و در دو سال آینده از شرایط قرمز به شرایط سیاه خواهیم رسید.

آن‌طور که اسماعیلی توضیح می‌دهد افزایش جمعیت در پایتخت و بی‌توجهی به بهبود زیرساخت‌های پارکینگ و توسعه نیافتن حمل و نقل عمومی شرایط را بحرانی‌تر خواهد کرد.

راهکارهای‌ عبور از بحران پارکینگ

اراده‌ مدیران پارک شده است | عبور معضل پارکینگ از مرحله بحران

 کارشناسان تاکید می‌کنند که راهکارهای برطرف کردن معضل کمبود پارکینگ در تهران مشخص است و مساله‌ای که سبب شده این بحران هر سال جدی‌تر شود، نبود اراده در مدیران و مسئولان این حوزه است.

علی‌رضا اسماعیلی، عضو هیات علمی دانشگاه پلیس درباره این راهکارها به جام‌جم آنلاین می‌گوید: می‌توان با اجرای برنامه‌های کوتاه و بلند مدت این مساله را مدیریت کرد، مثلا باید ‌به‌روز کردن قوانین قدیمی برای حل این مشکل قدم‌های مناسبی برداشت.

آن طور که او توضیح می‌دهد باید تعداد پارکینگ‌های‌ منازل مسکونی را افزایش داد، چراکه دیگر مانند گذشته نیست که هر واحد آپارتمان فقط به یک پارکینگ نیاز داشته باشد.

به گفته اسماعیلی این رویکرد با اصلاح قوانین سبب کاهش بحران کمبود پارکینگ خواهد شد.

علاوه بر این افزایش تعداد پارکینگ‌‌ باید هنگام ساخت ساختمان‌های اداری و تجاری نیز مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

در این بین شهرداری باید برای حل معضل پارکینگ قدم‌های جدی‌تری نیز بردارد، برای نمونه این نهاد باید شهروندان را تشویق کند که بجای ساخت آپارتمان اقدام به ساخت پارکینگ کنند.

اسماعیلی ادامه می‌دهد‌: شهرداری‌ها می‌توانند مالکان خانه‌های فرسوده و زمین را تشویق کنند که بجای ساخت آپارتمان پارکینگ بسازند. برای نمونه می‌توان به این افراد کاربری تجاری داد تا آنها برای ساخت پارکینگ انگیزه پیدا کنند.

‌ راهکار دیگری که کارشناسان روی آن دست می‌گذارند، تمرکز زدایی از تهران و مهیا کردن شرایط برای مهاجرت معکوس از این کلانشهر است.

اسماعیلی در این باره عنوان می‌کند: در برنامه‌ای بلند مدت باید در تهران مهاجرت معکوس ‌اتفاق بیفتد. البته مهاجرت از تهران باید داوطلبانه باشد و این مهم به مشوق‌های مناسبی نیاز دارد.

به گفته او خروج برخی ‌مشاغل، ادارات و کارخانه‌ها نیز از تهران در کنترل این بحران موثر است.

‌مساله دیگری که در کلانشهرهای کشور باید مورد توجه قرار گیرد، توسعه حمل و نقل عمومی است، زیرا اگر شهروندان براحتی بتوانند از اتوبوس و متروی مناسب استفاده کنند، برای سفرهای درون شهری از خودروی شخصی کمتر استفاده خواهند کرد.‌

علاوه بر این به گفته اسماعیلی می‌توان تدابیری اندیشید که شهروندان بتوانند در زمان‌های مناسب از پارکینگ‌ بخش‌های دولتی و خصوصی نیز استفاده کنند.

‌بنابراین لازم به یادآوری است که برای کنترل و برطرف کردن بحران کمبود پارکینگ در تهران دانش مدیریتی و امکانات کافی وجود دارد و آنچه سبب شده این مساله هر روز بحرانی‌تر شود؛ این واقعیت است که اراده لازم در برخی از مدیران وجود ندارد‌.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها